Bitva pivovarů aneb vzestup poctivého řemesla se vrací na vesnice


Dlouhá léta vládla pivnímu trhu skupina gigantů. Cílem sice bylo v mnoha případech uvařit to nejlepší pivečko pod sluncem, stále ale musely tyto kolosy napojit miliony volátek. Minipivovary jsou na vzestupu, a to pro nás pivaře znamená jediné. Jsou tu lidé, pro které je kvalita vždy na prvním místě. Pojďme se společně podívat na vzestup odkazu našich předků. 


Mnozí začali zaznamenávat vzestup malých pivovarů až v poslední dekádě. Plno těchto dnes již známých jmen ale působilo už několik let předtím. Amatérští sládci si většinou vařili pivo pro svou osobní potřebu a úzký okruh přátel. Pokud byl ale tento milovník dobrého piva šikovný, mohla se před ním otevřít vcelku zajímavá cesta. Na tomto pomyslném startu se ocitl i Martin Novák z Obory. Scénář jeho kariéry je společný mnoha jiným poctivým lidem, kteří vaří pivo s láskou.

Od hrnce k spilce

Dnes už známý pivovar Obora začal doslova „u plotny“. Martin uvařil pivo tak, jak si ho on sám představoval. Dal ochutnat kamarádům, kteří okamžitě pochopili, že mají ve škopku něco skutečně mimořádného. Čím více lidí chtělo kraftové pivo ochutnat, tím více pivovar rostl. Dnes se může Obora pochlubit vlastní chmelnicí, profesionálním zázemím a slušným odbytem. Podobným způsobem tak spatřila světlo světa armáda pivovarů po celé naší krásné kotlině.

Samé novoty!!

Je skutečně výroba kraftového piva tolik převratná? Přestože pivaři holdují zrzavému štěstí od malých sládků teprve krátkou dobu, jeho výroba je minimálně v srdci Evropy silně zakořeněná. O útlum se postarala komunistická éra, kdy se nesmělo podnikat, pivo muselo být levné a v hojné kvantitě. 

Před tímto nechvalně proslulým obdobím býval pivovar prakticky v každém městě. Krajané tak mohli být pyšní právě na své pivo, které rozhodně chutná lépe než to za humny. Jako důkaz mohou posloužit tvrdá fakta podložená čísly. V roce 1927 bylo na území ČSR evidováno 492 pivovarů, a to jak velkých, tak menších. V současné době se díky kraftovým pivovarům dostáváme na číslo 435. Dá-li pán bůh, brzy se dostaneme na náš prvorepublikový standard. Výrobců totiž není nikdy dost

Co je malé, to je dobré 

Co dělá z minipivovarů skutečné velikány? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Ukrývá se v ní totiž tajemství úspěchu malých sládků. Podíváme se na základní aspekty, které dělají z minipivovarů to, co dnes jsou. 

Na prvním místě by měla rozhodně stát kvalita. Přestože i velké pivovary dokážou vyrobit slušné várky piv, jádro pudla je přeci jen někde jinde. Malý výrobce má na kontrolu kvality mnohem více času. Pivo se navíc vaří v menším množství, a tak je snazší uhlídat všechny důležité hodnoty. 

Minipivovar dokáže oproti gigantům lidem dodat extrémně bohatou paletu chutí a stylů. Tento aspekt je pravděpodobně klíčem k úspěchu. Lidí, kteří rádi experimentují, přibývá. Život je přeci jen pestrý sám o sobě, tak proč se držet pouze jednoho ležáku? 

V neposlední řadě může mnoho krajů malým pivovarům vděčit za rozvoj okolí. To, že si skupina cyklistů udělá výlet na jeden škopek, je jen začátek. Sládci přinášejí do vsí život i ekonomické výhody. O důvod víc dát o jeden kousek navíc, nemyslíte? 

Závěrem

Aspektů, které definují malé pivovary, bychom našli skutečně mnoho. Lidé dnes například oceňují i to, že lokální výroba nechává větší prostor ochraně životního prostředí a udržitelnosti. Za nás můžeme odvážným sládkům popřát pouze mnoho štěstí a ať se daří. I když, jednu věc přeji jen udělat můžeme. Zkusme občas ochutnat i něco, co neznáme. Život si musíme udržovat pestrý.