Souboj titánů. Dokáže malovýrobce zavařit pivovarnickému gigantovi?


Pokud bychom se snad měli vydat po stopách malých pivovarů, rychle si prošlapeme boty. Fenomén vaření piva na vesnicích a městech mimo dosah pivovarnických dravců je na vzestupu. Může snad tento postup ovlivnit výrobu v Plzni, Budějovicích nebo Praze? Dneska se zaměříme na spolupráci i rivalitu dvou odlišných světů. 


Jak mohou společně fungovat dvě dimenze, které jsou tak moc odlišné? Podíváme se na vztah malých a velkých pivovarů. Každý z těchto fenoménů má to svoje a na nás je, abychom se v jejich fungování a filozofii vyznali. Může malý pivovar zavařit tomu velikému? V čem má gigant oproti drobnému sládkovi náskok? Jak lidé vnímají velkovýrobu a jak malovýrobu? Dnes se pokusíme najít odpověď nejen na tyto otázky, které nás opět posunou blíže k pochopení pivovarnictví a vztahu lidí k orosenému nápoji. 

Nekonečný závod 

V prvé řadě bychom si měli jasně říct, že velkovýroba a giganti mají oproti malým pivovarům už od začátku jasný náskok. Tajemství se skrývá ve slově konkurence. Zatímco malý pivovar se soustředí převážně na vaření a vyšší přidanou hodnotu, veliké pivovary disponují něčím, co je automaticky staví do čela. Je to kapitál. Díky větším finančním zdrojům si mohou dovolit agresivnější a propracovanější marketing. Jen málokoho nechytne na Vánoce reklama na Pilsner Urquell. 

Distribuce 

Obecně vzato mají velké pivovary daleko více rozvinutou obchodní síť. Mohou si dovolit zásobovat svými „kuželkami“ malé krámky i obří řetězce. Craftové pivovary jsou v tomto ohledu odkázání na lokální trh. Pivečko z vedlejší vesnice většinou najdeme v místní Jednotě, v pivotékách a pokud máme štěstí, tak na čepu v blízké hospodě. Krásným příkladem může být pivovar Obora na Táborsku. Kromě plechovek na internetu a v krámcích po celých Čechách si můžeme vychutnat jedno čepované přímo v srdci Tábora v originální hospůdce Výčep. 

Suroviny 

Otázka surovin nemá jasnou odpověď. Je samozřejmostí, že veliké pivovary mohou nakupovat v rozsáhlejším objemu, a tedy i za zvýhodněnou cenu. Každý pytel bude navíc stejný jako ten předešlý. Přeci jen, budvárek, plznička i kozlík musejí chutnat pokaždé stejně. Malé pivovary se sice musí extrémně ohánět, aby získaly suroviny za nejlepší cenu, o to více ale dokážou vytěžit na marketingu. Upřímně, koho by nelákalo pivečko, které je pokaždé originál.

Spolupráce 

Poslední odvětví, kterému se dnes budeme věnovat, je spolupráce. A světe div se, tady mají malé pivovary oproti těm velkým jednu zatracenou výhodu. Lidé je milují a mají k nim daleko hlubší a osobnější vztah. Přátelé, to je sen každé firmy. Velké pivovary jsou si toho vědomi, a tak můžeme pravidelně vídávat na pultech limitky, originály a speciální edice piv, které vznikly ve spolupráci těch velikých s malými. Mnozí „Budějčáci“ si ještě dnes rádi vzpomenou na výborné pivo Obora & Budvar. 

Závěrem 

Přestože mají velké pivovary prokazatelně více výhod, jedna věc je přeci jen jasná. Bez těch malých by to dneska nešlo. Víme to my, vědí to naši sládci, vědí to giganti s továrními komíny na Smíchově. Pokud jde o pivo, musí jít rivalita stranou. Tenhle nápoj přeci odjakživa spojoval. Jedině tak může vzniknout něco dokonalého. 

Přátelé, na zdraví a brzy zase na viděnou!